شفقت به خود چیست؟ و چگونه صورت می‌گیرد؟

شفقت به خود

شفقت به خود چیست؟ و چگونه صورت می‌گیرد؟

شفقت به خود یک مهارت روان‌شناختی است که به ما کمک می‌کند تا با خودمان مهربان و دلسوز باشیم. شفقت به خود به معنی این است که هنگامی که با مشکل، شکست، درد یا ناکامی روبرو می‌شویم، با خودمان همانند یک دوست صمیمی رفتار کنیم و از خودمان حمایت کنیم.

عناصر تشکیل دهنده شفقت به خود

شفقت به خود شامل سه عنصر اصلی است:

توجه آگاهانه

که به معنی توجه به حالات و احساسات خودمان با بی‌طرفی و بدون قضاوت است. توجه آگاهانه به ما کمک می‌کند تا از افراط یا تفریط در واکنش به مشکلات خودداری کنیم و به واقعیت پی ببریم.

درک مشترک

به معنی تصدیق این است که ما همانند همه انسان‌ها ناقص و آسیب‌پذیر هستیم و تجربه‌های سخت بخشی از زندگی انسانی است. انسانیت مشترک به ما کمک می‌کند تا از احساس تنهایی و بی‌کسی جلوگیری کنیم و با دیگران همدلی و به خود شفقت کنیم.

مهربانی با خود

که به معنی ابراز محبت، دلسوزی و تسلی به خودمان در زمان رنج و درد است. مهربانی با خود به ما کمک می‌کند تا از خود انتقادی و خود سرزنشی پرهیز کنیم و به خودمان احترام و ارزش بدهیم. مهربانی با خود می‌تواند برای سلامت روان و روحی ما بسیار مفید باشد.

فواید شفقت به خود

برخی از فواید شفقت به خود عبارتند از:

  • کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و خشم
  • افزایش خوشبختی، امیدواری، اعتماد به نفس و شادکامی
  • بهبود روابط با دیگران، همکاری و ارتباط
  • تقویت انگیزه، هدف‌مندی و تعهد
  • ارتقاء سلامت جسمی، خواب و ایمنی

روش‌های افزایش شفقت به خود

شفقت به خود یک مهارت قابل یادگیری است که می‌توانیم با تمرین و تکرار آن را در خویش تقویت کنیم. برخی از روش‌هایی که می‌توانیم برای افزایش این مهارت از آنها استفاده کنیم عبارتند از:

تنفس عمیق

یک روش  ساده و موثر آرام کردن بدن و ذهن است. با تنفس عمیق، می‌توانیم اکسیژن بیشتری به مغز برسانیم و سیستم عصبی را تعادل بخشیم.

تصویرسازی مثبت

یک روش برای ایجاد احساس خوب و امیدواری است. با تصویرسازی مثبت، می‌توانیم خودمان را در موقعیت‌های مورد نظر ببینیم و از آنها لذت ببریم.

انجام ورزش

یک روش برای کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس است. با انجام ورزش، می‌توانیم آدرنالین را بسوزانیم و هورمون‌های خوشحالی مانند اندورفین را ترشح کنیم.

صحبت کردن با دیگران

صحبت کردن با دیگران یک روش برای کاهش احساس تنهایی و دریافت حمایت و تشویق است. با صحبت کردن با دیگران، می‌توانیم هیجانات خود را به اشتراک بگذاریم و از تجربه و نظرات آنها استفاده کنیم. همچنین شما می‌توانید با رزرو وقت مشاوره وارد سایت شده و وقت مشاوره آنلاین یا تلفنی دریافت نمایید.

مقالات مرتبط:

مدیریت بحران

مهارت‌های زندگی کدامند و چطور تقویت کنیم؟

تربیت جنسی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + ده =